Organisatievitaliteit

Organisatievitaliteit is de levensgeest, -kracht en -energie om betekenisvol te bestaan. Dat wil zeggen gezonde groei realiseren in vaak onvoorspelbare marktomstandigheden. Gezond is altijd beter, liefst meer. De drie vitaliteitselementen concretiseren we in het kompas, de competenties en cultuur van organisaties.

Your Title Goes Here

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Hoe werkt dit in de praktijk

De praktijk leert dat de stap van tekentafel naar turbulente buitenwereld lastig is, en vaak struikelen betekent. Daarom is onze start, logisch. Eerst versterken van het bestaande. Daarna richten we ons op de voorliggende fase(n). Uiteindelijk verloopt het proces chronologisch.

Het kompas is leidend, de be-geest-ering (missie, visie, waarden). Dit, met de strategie bepaalt welke kracht nodig is. Het team wordt ontwikkeld en versterkt om een betekenisvol bestaan te realiseren. De energie in de organisatie komt uit de ideeën en initiatieven die elke periode weer succes opleveren. Succes als in; realiseren van gezonde groei.

Wat levert het op
Gezonde groei betekent altijd beter, liefst meer. Kenmerkend bij transformaties is dat in de startfase de input hoger is dan output. De eerste groei is daarmee beter; doordacht en volhardend werken naar het nieuwe perspectief. Daarna versnelt de groei. Bij consistente aanpak zelfs exponentieel.

Organisatievitaliteit is in de kern dat je iets brengt waar mensen achter staan, in geloven. Die betekenis vertaalt zich in de ambitie om beter te worden. En om een verbondenheid te creëren. Primair binnen de organisatie. Want buiten winnen = binnen beginnen.

De mooiste organisaties leveren niet sec producten of diensten. Ze zijn deel van het verhaal van hun klanten. Ze dragen bij aan hun succes, hun gezonde groei. Een zakelijk eco-systeem.

Wat vraagt het
Allereerst vraagt het een visie (zien wat anderen nog niet zien) en bevlogenheid. Vanuit de leiding.
Dat kan voortkomen uit een initiatief vanuit de organisatie. Maar een transformatie vraagt mandaat. En volharding. Het feit dat de output in het begin beperkt blijft, vraagt om een langere termijn toewijding. Qua vergelijking is het eerder een marathon dan een sprint.

Qua financiële investering is dit eerder een voordeel. De verandercampagnes die met veel fanfare zijn gelanceerd en met stille trom beëindigd zijn talrijk. Beter stapsgewijs werken aan gezonde groei. Dat klinkt niet alleen als Kaizen; het is het ook.

Leiders zijn ook medewerkers. Belangrijk is om niet in hiërarchie te denken, maar in scheppend vermogen. Leiderschap dient om medewerkers in hun energie te zetten. Ook de leiders zelf. Betekenisvol bestaan gaat over veeljaren-ontwikkeling. Dat vraagt om continu ‘tunen’; zitten we nog op het juiste spoor. Rigide structuren belemmeren daarbij. Beter om te denken in rollen dan functies; dat geeft slagkracht. Als organisatie leer je simpelweg sneller.

Het totale plaatje

Organisatievitaliteit in onderdelen uitgewerkt ziet er zo uit;

Kompas = Missie / Purpose / Why: waarom bestaan we
Leidende principes = Kernwaarden en afgeleid operationele principes (wat stuurt ons gedrag)
Ik-gedrag = concrete eigen handelen in lijn met (vooral operationele) principes
Perspectief & Positie = lange termijn doelen en strategie en transformatie vanuit actuele positie
Leiderschap = Richting geven (keuzes), Ruimte geven (ontwikkelen teams) en Regels (discipline).
Competentie = benodigde kwaliteiten (vinden en ontwikkelen) om succesvol te transformeren
Hard- & Hartgestuurd = heldere structuur/ klantprocessen (Hard) en toewijding van teams om deze continu te verbeteren
Elan = dynamiek en energie in de organisatie
Welzijn = fysieke en mentale vitaliteit van de mensen en verbondenheid in de organisatie.

 Blog

NRF: mastering growth needs organisationvitality

NRF: mastering growth needs organisationvitality

In 2012 I was introduced to @NRF in Mill to discuss a development program for high potentials. The intake with the HR team and the at that time Sales Director Frank Toebes became a vibrant discussion.

GES en Investeren in klantbeleving

GES en Investeren in klantbeleving

Op 1 januari 2017 startte gemeente Meierijstad vanuit de fusie van 3 gemeenten: Schijndel, Sint-Oedenrode en Veghel. Voor die start had de werkgroep Dienstverlening al een dienstverleningsconcept uitgewerkt.

Sunware: a vital organisation

Sunware: a vital organisation

Although the name suggests a different arena, Sunware is a brand that provides an organised living and work environment. It’s a remarkable journey from its start in 1978 when they were merely selling plastic storage boxes, waste bins and garden decorations.

+31- (615)-008592

frank.coppers@inspi-rational.nl

Designed by LoudFrame