Deze week is mijn vernieuwde website live gegaan. Een mooie uiting van mijn visie en ervaringen en ook het moment om een nieuw begrip te framen dat krachtig omschrijft wat de succesformule van organisaties is. Dat begint met de vraag wat succes dan is. In mijn ogen is dat betekenisvol voortbestaan. Over generaties heen weten deze organisaties zich verzekerd van loyale fans. Dat vraagt organisatievitaliteit.
Het woord organisatievitaliteit is voor mij de beste typering voor de succesformule die ik bij vroegere werkgevers en huidige klanten ervaar. Organisatievitaliteit is de levensgeest, -kracht en -energie om voort te bestaan en steunt op 2 waarden: merken en mensen. De organisatie is het huis waarin die twee samen acteren. En vitaliteit gaat over voort-leven en ook wel over de dynamiek tussen merken en mensen. Mijn ervaring is dat er een positieve spanning is tussen de kracht van een merk en die van de mensen. Het is een soort zelfvertrouwen dat aanstekelijk werkt. En waar je graag aan meewerkt.
Die 2 waarden: merken en mensen, maken ook dat de organisatie zelf best kan veranderen. Klanten blijven fan van het icoon (een merk) en van de mensen met wie ze zaken doen. Wanneer die combi in grote lijnen gehandhaafd blijft, blijft het zelfvertrouwen. Het boeiende in mijn eigen ervaring is dat ik de mooiste tijd heb gehad bij organisaties die nu niet meer bestaan. Ze zijn opgegaan in fusies. Maar de merken zijn zeer vitaal. En dat geldt ook voor de mensen die nu met die merken werken.
Zelf ben ik loyaal fan van veel van die merken. Zo gebruik ik nog dagelijks Supradyn. En qua voeding blijf ik fan van Cruesli, van Wasa en bij het sporten van Isostar. Er is een band ontstaan met die merken. Natuurlijk is dat het nut in gebruik, maar vooral het verhaal er achter. En daarmee vul je organisatievitaliteit weer in. Waar staan deze merken voor en waarom werken mensen hier zo graag aan.
Sterke verhalen… Je kent dat wel. Je ontmoet een oud-collega, of je praat met een vakgenoot over opmerkelijke ervaringen. Sterke verhalen, daar gaat energie van uit. Vreugde, trots of respect.
Omdat ik begin dit jaar weer op zo’n befaamd kruispunt stond, heb ik veel oud-collega’s en vakgenoten gesproken. En genoten. Ook omdat die sterke verhalen een rode draad hebben. Voor mij althans en dat gaf voeding voor mijn nieuwe propositie. Met sterke merken kan je wat bereiken. Als je aan de juiste knoppen draait gebeurt er wat. En niet alleen met het merk zelf, ook met de mensen die eraan werken. Die gaan ‘the extra mile’ om iets nieuws te creëren, iets moeilijks mogelijk te maken. En vooral: ze werken als van nature sterk samen, in het team. Die dynamiek gun ik mijn opdrachtgevers, en hun klanten. Want die klanten zijn niet voor niets loyale fans. Daar genieten ze van.
Graag deel ik zo’n sterk verhaal. En het mag, want het is verjaard. ‘Mijn’ eerste merk was Bonzo. Treffend dat je als puppy bij zo’n merk mag werken. Dat merk had al een rijke historie, maar bleek nog enorm veel potentie te hebben. Om dat aan te boren zijn toereikende budgetten een hulpmiddel, maar ook vaak het gevolg. Als het merk’verhaal’ klopt genereer je snel je eigen fondsen. Niet onbelangrijk, want wij begonnen met de hand op de knip. Ondersteunen van het merk had daar 2 betekenissen. Enerzijds ondersteunde je productlijnen; met innovaties, TV reclame en dergelijke. Maar daarvoor waren ook producten in de portfolio nodig die ondersteunden als ‘cash cow’. En zo was Bonzo helemaal zelfvoorzienend.
Dat is het financiële plaatje. Dat steunde echter op jonge-honden-gedrag in het team. We hebben onderzoekscijfers ‘ge-reframed’ om tóch een introductie mogelijk te maken. Want het buikgevoel was beter dan de cijfers en bleek achteraf juist. Het marktaandeel explodeerde gewoon. We hebben introducties vanaf concepttest tot handelsintroductie erdoor gejaagd in 6 maanden. Omdat we erin geloofden, en dankzij ons ‘gekwispel’ ook de R&D en Sales collega’s én beslissers. En het werd een succes, vooral ook omdat we het succes niet aan het Marketing team toeschreven, maar de hele roedel. M.n. de interactie met de fabrieken (in Etten-Leur en IJmuiden) creëerde een praktisch enthousiasme; ze gingen tot het uiterste voor het merk. De pay off van Bonzo was; voor een heel leven lang. En dat gegeven voerden we tot in de details door. Dat maakte initiatieven relevant én motiverend. En de portfolio groeide, net als de energie in de organisatie (Ja, ook de rendementen groeiden).
Sterke verhalen die duiden op organisatievitaliteit. Merken gaan generaties mee, hebben betekenis (levensgeest), worden gekoesterd door competente mensen (levenskracht) en creëren een sterke cultuur (levensenergie). En vooral.. winnen het hart van loyale fans.
Heerlijk om sterke verhalen te helpen schrijven. Sterk staat zeker voor het resultaat. En niet minder voor de weg om daar te komen en blijven. In kaart brengen waar en hoe het merk floreert, wat de leidende principes zijn en hoe het team daar naar en mee leeft.
Onder het motto; hoe hart is jouw businesscase.
#organisatievitaliteit #merkenenmensen #loyaleklanten